Rabu, 23 Oktober 2013

Perubahan zaman kikis budaya tegur menegur

Abu Wa’il, nama sebenarnya Syaqiq bin Salamah berkata, “Abdullah bin Mas’ud ada memberi nasihat kepada kami pada setiap hari Khamis.” Kemudian seorang lelaki bertanya kepadanya: “Wahai Abu Abdul Rahman. Saya pasti lebih gembira jika saudara dapat memberikan nasihat pada setiap hari.” Mendengar kenyataan itu, Abdullah bin Mas’ud menjawab: “Sebenarnya saya sengaja berbuat seperti ini. Saya tidak suka membuat saudara semua menjadi bosan. Sesungguhnya saya ini menjaga waktu. Ini jugalah yang dilakukan oleh Rasulullah ketika memberi nasihat kepada kami dulu. Baginda menjaga waktu kerana bimbang kami menjadi bosan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Berbeza dengan umat hari ini, masyarakat dulu sentiasa mengalu-alukan nasihat terutama daripada golongan berilmu supaya kehidupan mereka sentiasa berada pada landasan yang benar. Ini juga bagi mengelak daripada lupa kerana sifat manusia mudah lupa terutama dalam perkara kebaikan. 
Disebabkan itu juga, kehidupan di kampung dulu berjalan dalam suasana harmoni kerana penduduk sentiasa mengambil berat antara satu sama lain. Jika ada yang melakukan kesilapan, akan ada pihak menegur dan lebih indahnya, yang ditegur menerima teguran dengan hati terbuka. 

Cara memberi nasihat penting kerana kebanyakan kita terlalu bertegas apabila hendak menegur tanpa memikirkan kedudukan pihak yang hendak ditegur. Ada yang terus meninggikan suara membuatkan yang ditegur terasa diaibkan dan menimbulkan rasa marah dalam hatinya.

Malangnya, perubahan zaman memperlihatkan masyarakat sekarang lebih selesa memikirkan kehidupan sendiri dan tidak mempedulikan apa yang berlaku di sekeliling. Malah, ada yang tidak tahu apa berlaku pada jiran sebelah rumah kerana tidak pernah bertegur sapa.

Niat menegur dilupakan

Ada juga yang mempunyai niat untuk menegur saudara yang melakukan kesilapan atau menasihati remaja supaya memelihara tingkah laku, tetapi memikirkan tindakan itu mungkin tidak disukai dan akan menimbulkan masalah lain, niat itu di pendam.

Inilah yang disifatkan Rasulullah SAW sebagai selemah-lemah iman. Justeru, dinasihatkan kepada pihak yang hendak menegur supaya menggunakan perkataan yang baik, cara lemah lembut supaya apa yang disampaikan dapat diterima dengan baik juga. 
Cara memberi nasihat penting kerana kebanyakan kita terlalu bertegas apabila hendak menegur tanpa memikirkan kedudukan pihak yang hendak ditegur. Ada yang terus meninggikan suara membuatkan yang ditegur terasa diaibkan dan menimbulkan rasa marah dalam hatinya.

Islam adalah cara hidup hingga kepada memberi nasihat juga diperhalusi pendekatannya. Jika ditanya, tiada siapa yang suka dirinya dileteri, tetapi itulah yang terjadi apabila orang yang hendak menasihat bukannya memberi nasihat sebaliknya berleter.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Jika kamu bersikap kasar lagi keras hati, tentu mereka menjauhkan diri daripada kamu.” (Surah Ali-Imran, ayat 159) 

Namun, melihat kepada peperangan komen-komen di internet, adalah menyedihkan kerana kata-kata digunakan tidak menggambarkan sifat sepatutnya dimiliki Muslim yang memberi nasihat atau teguran dengan kata-kata yang baik.

Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Tutur kata yang baik itu pahalanya sama seperti bersedekah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) ...

Tiada ulasan: