Rabu, 2 Oktober 2013

Bercakap kosong, sombong, takbur sifat iblis

Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya orang yang paling aku kasihi dalam kalangan kamu dan orang yang paling dekat tempat duduknya denganku pada hari kiamat ialah orang yang paling baik akhlaknya. Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap perkara sia-sia, dan berlagak angkuh, sombong, malah ia berasa bangga dengan kesombongannya. Sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui maksud perkataan orang yang suka bercakap banyak yang sia-sia, yang berlagak angkuh dan sombong, tetapi apakah maksud orang yang bangga dengan kesombongannya? Jawab Rasulullah: Orang yang takbur.” (Riwayat at-Tarmizi) 

Orang berakhlak mulia dikasihi Rasulullah 

Orang yang berakhlak mulia adalah orang yang paling dikasihi oleh Rasulullah SAW dan diberi tempat paling dekat dengan Baginda pada hari kiamat nanti. 


Bercakap-cakap kosong atau perkara yang sia-sia dan membuat fitnah adalah perbuatan dilarang oleh agama kerana ia tidak mendatang apa-apa kebaikan bahkan bakal mengundang azab di hari akhirat kelak.

Islam juga melarang umatnya bersifat membanggakan diri, memandang rendah, menghina orang lain, tetapi hendaklah bersifat tawaduk, rendah diri demi menjaga hati dan perasaan orang lain.

Daripada Abdullah bin Mas’ud, Rasulullah SAW bersabda: “Tidak akan masuk syurga orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari kesombongan dan tidak akan masuk neraka orang yang di dalam hatinya ada seberat biji sawi dari iman.” (Riwayat Muslim dan Ibnu Majah)

Sebagai hamba Allah SWT, kita tidak boleh memiliki sifat sombong terutama di hadapan Allah SWT. Sungguh tidak ada apa-apa kehebatan pun pada kita jika hendak dibandingkan dengan kebesaran Allah SWT. 
Kisah iblis sombong, takbur

Cukuplah seseorang itu dikatakan sombong jika menolak kebenaran dan suka merendahkan orang lain. Cerita kesombongan, takbur, selalu membanggakan diri adalah sebuah kisah yang lebih tua jika dibandingkan dengan permulaan kehidupan manusia di muka bumi ini.

Ia berlaku ketika Iblis enggan bersujud pada makhluk bernama Adam disebabkan rasa penciptaan dan statusnya yang lebih baik. Allah SWT melihat tingkah dan sikap Iblis ini dengan firman-Nya yang bermaksud: “Hai Iblis, apakah yang menghalangmu untuk bersujud kepada yang telah Kuciptakan. Apakah kamu menyombongkan diri (takbur) atau kamu merasa termasuk orang yang lebih tinggi? Iblis terus menjawab: Ya Allah, aku (memang) lebih baik jika dibandingkan dengan Adam. Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan Adam, Engkau ciptakan dari tanah. Mendengar jawapan Iblis yang sombong, Allah berfirman: Keluarlah kamu dari syurga. Sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang diusir.”

Tiada ulasan: