Isnin, 28 Oktober 2013

MUTIARA KATAHATI

SALAHKAH MELAWAN ARUS?

Ungkapan mengalir seperti air terdengar begitu indah, bijak, dan puitis. Ramai dari kita yang menggunakan ungkapan ini sebagai falsafah hidupnya. Namun sayangnya, jika kita menyingkap atau memahaminya dengan cara yang salah, akan menjadikan diri kita terperuk dan tidak memiliki masa depan.

MEMBUAT ANDA MALAS BERUSAHA
Ciri pemahaman salah terhadap ungkapan mengalir seperti air adalah menjadikan diri anda menjadi tidak berdaya. Anda tidak melakukan apa-apa, anda malas, tetapi anda merasa benar dan merasa sudah mengikuti prinsip ini. Jangan sampai menggunakan ungkapan ini sebagai alasan kemalasan anda, tidak mau kerja keras, tidak berlatih, dan tidak mahu berusaha langsung!

MENUJU TEMPAT YANG RENDAH
Salah satu sifat air ialah selalu menuju tempat yang rendah, saat anda memikirkan ungkapan mengalir seperti air, jangan sampai bayangan anda memikirkan sasaran yang rendah. Anda tidak lagi berusaha untuk meraih prestasi yang tinggi. Pencapaian anda menurun, tenaga anda menurun, dan prestasi anda juga menurun. Kemudian dalam hati berkata, biarlah, saya memang memegang prinsip mengalir seperti air!

MENGHINDARI STRESS UNTUK STRESS YANG LEBIH BESAR
Kemungkinan kedua mengapa orang suka ungkapan ini kerana dia ingin santai, tidak mahu kerja keras, dan tidak mahu stress. Masalahnya, jika anda hanya mencari santai saat ini, maka bersedialah untuk tidak santai di kemudian hari. Jika anda menghindari stress sekarang, maka anda akan menghadapi stress yang lebih besar nanti.

Stress yang baik bila mana kita belajar dan berusaha ketika anda menghadapi masalah atau halangan mencapai tujuan anda. Contohnya kepada para peniaga, anda akan menghadapi masalah, membayar pembekal, dan pelanggan pula makin kurang. Ini semua membuatkan stress. Namun, stress ini adalah stress bagus, sebab akan mengaktifkan minda untuk membuat sesuatu yang lebih baik bagi mengatasi masalah anda.

MEMBAWA BENCANA PADA SEKITARNYA
Air yang mengalir dan tidak terkawal, akan membawa bencana kepada alam sekitar seperti banjir atau tsunami. Ketika anda malas, tidak berdaya, letih dan lesu, bukan hanya anda yang saja menderita, tetapi anda juga menjadi beban rakan di sekitar anda, bahkan menjadi beban negara!

Jika anda memegang prinsip mengalir seperti air, maka ubahlah persepsi anda terhadap ungkapan ini. 
Sesekali cubalah melawan arus !!!


Tiada ulasan: