Jumaat, 15 November 2013

SAMBUTAN MUHARAM DENGAN BERPUASA

Rujuk perlakuan Baginda SAW sambut perayaan

Masa berlari begitu pantas. Kini kita berada di pertengahan Muharam iaitu permulaan bagi kalendar 1435 hijrah. Bulan yang dimuliakan ini menyimpan begitu banyak peristiwa penting bagi umat Islam terutama sirah penghijrahan Rasulullah SAW dan sahabat dari Makkah ke Madinah. 

samping peristiwa penting berlaku dalam bulan ini, Muharam juga mempunyai keistimewaan dan kelebihan tersendiri. Bulan ini adalah satu daripada empat bulan yang dimuliakan dan diberkati seperti termaktub dalam al-Quran. 


Puasa yang lebih utama selepas puasa Ramadan ialah puasa di bulan Allah iaitu Muharam, manakala solat yang lebih utama selepas solat fardu adalah solat malam.” Riwayat Muslim, Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nasa’i dan Ibnu Majah

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya bilangan bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam kitab Allah ketika ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati dikenali sebagai bulan yang dihormati (arba’atun hurum). Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiayai diri kamu dalam bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya).” (Surah at-Taubah, ayat 36) 

Empat bulan haram

Diriwayatkan oleh Abu Bakrah, Rasululah SAW bersabda: “(Ketahuilah) Sesungguhnya, zaman beredar seperti mana keadaannya pada hari Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun terdiri daripada 12 bulan. Empat daripadanya adalah bulan haram, iaitu tiga bulan berturut-turut: Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharam. Dan Rejab diapit oleh Jamadilakhir dan Syaaban.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Oleh itu, sambutan peristiwa hijrah juga sebagai gambaran kebanggaan bagi umat Islam kerana kita mempunyai kalendar sendiri dan lebih relevan dari segi ketepatan hitungannya. 
Contohnya, seorang ahli falak terkenal iaitu Almarhum Syekh Mahmud Basya yang menilai ketika Baginda SAW menerima wahyu pertama telah menganggarkan umur Baginda SAW ketika itu ialah 40 tahun, tiga bulan lapan hari berdasarkan kiraan kalendar Islam. Mengikut kalendar masihi, umur baginda 39 tahun, enam bulan, lapan hari. Menunjukkan usia kita lebih jika dihitung mengikut kalendar Islam. 

Bulan dimuliakan Allah

Muharam juga bulan yang dimuliakan oleh Allah SWT. Lafaz “maka janganlah kamu menganiayai diri kamu” bermaksud jangan menganiayai diri kamu dalam bulan mulia ini kerana dosa yang dilakukan dalam bulan ini lebih besar berbanding bulan lain.

Ibn Abbas berkata, ayat itu merujuk kepada semua bulan, kemudian empat bulan ini diasingkan dan dimuliakan. Justeru, dosa dilakukan dalam bulan ini adalah lebih serius dan amalan baik dilakukan akan diberikan ganjaran pahala yang besar. 

Menunjukkan pengiraan mengikut kalendar Islam sesuai kerana setiap bulan mempunyai kelebihan tersendiri dan semuanya menganjurkan kita ke arah kebaikan. Namun, bagi yang masih tercari-cari apakah amalan sesuai dilakukan pada bulan ini boleh merujuk kepada perlakuan Baginda SAW.

Terdapat beberapa hadis Nabi SAW yang menganjurkan berpuasa sunat dalam bulan Muharam. Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: “Puasa yang lebih utama selepas puasa Ramadan ialah puasa di bulan Allah iaitu Muharam, manakala solat yang lebih utama selepas solat fardu adalah solat malam.” (Riwayat Muslim, Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nasa’i dan Ibnu Majah) 

Sebutan ‘bulan Allah’ yang menghubungkan nama bulan kepada nama Allah menunjukkan keakraban bagi membuktikan kepentingan bulan itu di sisi Allah SWT. Ada berpendapat lafaz zahir maksud hadis adalah berpuasa pada keseluruhan Muharam.

Namun, sudah dibuktikan Rasulullah SAW tidak pernah berpuasa penuh sebulan selain Ramadan. Oleh itu, hadis ini mungkin bertujuan menggalakkan memperbanyakkan puasa pada Muharam bukannya berpuasa pada keseluruhan bulan.

Hal ini diperkuatkan oleh satu riwayat bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Berpuasalah sebahagian daripada bulan Muharam dan tinggalkanlah daripada sebahagian yang lain (diucapkan tiga kali).” (Riwayat Abu Daud) 

Perbaharui tanggungjawab

Selain berpuasa, kita juga disarankan memperbaharui tanggungjawab terhadap keluarga yang menjadi kealpaan pada kebanyakan kaum lelaki. Wujudkan semula kesegaran dalam berumahtangga dengan menggembirakan ahli keluarga. 

Jika perkara itu bertepatan pada Muharam, alangkah beruntungnya kita dengan ganjaran yang dijanjikan. Diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abdil Bar dengan sanad yang jayyid (elok) daripada Saidina Jaabir bin Abdullah: “Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa yang meluaskan (melapangkan atau menyenangkan) atas dirinya dan ahli keluarganya pada hari Asyura (10 Muharam), Allah akan melapangkan rezekinya sepanjang tahun. Saidina Jabir berkata: Kami telah mencubanya dan memperoleh yang sedemikian tadi (apa yang dinyatakan tadi).” (Kitab Tuhfatul Muhibbin) 

Baginda juga menyarankan kita sentiasa berbuat baik kepada keluarga khususnya isteri yang sentiasa memelihara kebajikan tanpa mengenal penat dan jemu. Layan mereka sebaik-baiknya melalui pengalaman dan kebijaksanaan. 

Sabda Baginda SAW: “Aku berwasiat dengan kebaikan dan kebijaksanaan kalian dalam menghadapi kaum wanita, kerana sesungguhnya wanita berasal dari tulang rusuk yang bengkok. Sesungguhnya tulang rusuk yang paling bengkok adalah yang paling atas. Apabila engkau luruskan nescaya ia patah. Dan apabila engkau biarkan ia tetap bengkok, kerana itu berbuat baiklah dalam menghadapi kaum wanita.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Jika dua perkara kebajikan iaitu berpuasa dan menggembirakan keluarga dapat dilaksanakan pada bulan mulia ini, maka kita telah mencapai matlamat kebajikan Muharam. Peluang yang disajikan Allah SWT hendaklah direbut kerana kita berada di penghujung jalan menuju akhirat.

Tiada ulasan: