Selasa, 19 November 2013

Keadilan pengampunan sentiasa mengimbangi

Menghukum pesalah normal dalam perundangan syariah, beri kemaafan ada kala digalak

Kemaafan adalah elemen dalam perbincangan akidah dan perundangan Islam. Ia berperanan melepaskan seseorang daripada hukuman, liabiliti sivil, serta kesalahan dalam neraca agama.
Firman Allah dalam Surah an-Nahl menyatakan: “Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat,”
Afwa (kemaafan) adalah tema di dalam al-Quran yang mempunyai kedudukan istimewa. Kitab suci ini memuji pihak yang sentiasa memberikan kemaafan, serta menyatakan bahawa `Afwa adalah manifestasi kepada ihsan seperti yang diutarakan dalam surah al Baqarah, ayat 178. 
Di sini, Allah SWT, menyatakan kasih sayang-Nya terhadap pihak yang memberikan kemaafan, khususnya mereka yang ingin membalas dendam. 

Bagaimanapun, Islam turut meletakkan keadilan pada kedudukan yang tinggi serta memerlukan ketegasan dalam pelaksanaannya. 

Jelaslah bahawa keadilan dan pengampunan sentiasa mengimbangi antara satu sama lain. 
Firman Allah dalam Surah an-Nahl menyatakan: “Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat,”

Lengkap nilai ihsan

Ayat ini menunjukkan bahawa keadilan semata-mata tidak semestinya wajar pada semua keadaan. Ia hendaklah dilengkapi dengan nilai ihsan dalam situasi tertentu, dalam konteks ini iaitu kemaafan. 

Menghukum pesalah adalah sesuatu yang normal dalam perundangan syariah. Namun memberi kemaafan ada kalanya lebih digalakkan. 

Prinsip Islam ini mampu berperanan dalam situasi pasca-konflik seperti di Iraq, Afghanistan, serta di negara Asia Barat yang menyaksikan kebangkitan rakyat. Penyelesaian konflik menitikberatkan kepentingan menggabungkan pelaksanaan keadilan bersama elemen afwa dan ihsan. Firman Allah dalam surah al Imran ayat 34 menyebut, “orang-orang yang menahan kemarahannya, serta yang memaafkan kesalahan orang,”

Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Di sini, Allah SWT, menyatakan kasih sayang-Nya terhadap pihak yang memberikan kemaafan, khususnya mereka yang ingin membalas dendam. 
Bagaimanapun, Islam turut meletakkan keadilan pada kedudukan yang tinggi serta memerlukan ketegasan dalam pelaksanaannya. 

Jelaslah bahawa keadilan dan pengampunan sentiasa mengimbangi antara satu sama lain. 
Firman Allah dalam Surah an-Nahl menyatakan: “Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat,”

Lengkap nilai ihsan

Ayat ini menunjukkan bahawa keadilan semata-mata tidak semestinya wajar pada semua keadaan. Ia hendaklah dilengkapi dengan nilai ihsan dalam situasi tertentu, dalam konteks ini iaitu kemaafan. 

Menghukum pesalah adalah sesuatu yang normal dalam perundangan syariah. Namun memberi kemaafan ada kalanya lebih digalakkan. 

Prinsip Islam ini mampu berperanan dalam situasi pasca-konflik seperti di Iraq, Afghanistan, serta di negara Asia Barat yang menyaksikan kebangkitan rakyat. Penyelesaian konflik menitikberatkan kepentingan menggabungkan pelaksanaan keadilan bersama elemen afwa dan ihsan. Firman Allah dalam surah al Imran ayat 34 menyebut, “orang-orang yang menahan kemarahannya, serta yang memaafkan kesalahan orang,”

Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Bagaimanapun, Islam turut meletakkan keadilan pada kedudukan yang tinggi serta memerlukan ketegasan dalam pelaksanaannya. 
Jelaslah bahawa keadilan dan pengampunan sentiasa mengimbangi antara satu sama lain. 
Firman Allah dalam Surah an-Nahl menyatakan: “Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat,”

Lengkap nilai ihsan

Ayat ini menunjukkan bahawa keadilan semata-mata tidak semestinya wajar pada semua keadaan. Ia hendaklah dilengkapi dengan nilai ihsan dalam situasi tertentu, dalam konteks ini iaitu kemaafan. 

Menghukum pesalah adalah sesuatu yang normal dalam perundangan syariah. Namun memberi kemaafan ada kalanya lebih digalakkan. 

Prinsip Islam ini mampu berperanan dalam situasi pasca-konflik seperti di Iraq, Afghanistan, serta di negara Asia Barat yang menyaksikan kebangkitan rakyat. Penyelesaian konflik menitikberatkan kepentingan menggabungkan pelaksanaan keadilan bersama elemen afwa dan ihsan. Firman Allah dalam surah al Imran ayat 34 menyebut, “orang-orang yang menahan kemarahannya, serta yang memaafkan kesalahan orang,”

Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Jelaslah bahawa keadilan dan pengampunan sentiasa mengimbangi antara satu sama lain. 
Firman Allah dalam Surah an-Nahl menyatakan: “Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat,”
Lengkap nilai ihsan

Ayat ini menunjukkan bahawa keadilan semata-mata tidak semestinya wajar pada semua keadaan. Ia hendaklah dilengkapi dengan nilai ihsan dalam situasi tertentu, dalam konteks ini iaitu kemaafan. 

Menghukum pesalah adalah sesuatu yang normal dalam perundangan syariah. Namun memberi kemaafan ada kalanya lebih digalakkan. 

Prinsip Islam ini mampu berperanan dalam situasi pasca-konflik seperti di Iraq, Afghanistan, serta di negara Asia Barat yang menyaksikan kebangkitan rakyat. Penyelesaian konflik menitikberatkan kepentingan menggabungkan pelaksanaan keadilan bersama elemen afwa dan ihsan. Firman Allah dalam surah al Imran ayat 34 menyebut, “orang-orang yang menahan kemarahannya, serta yang memaafkan kesalahan orang,”

Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Lengkap nilai ihsan
Ayat ini menunjukkan bahawa keadilan semata-mata tidak semestinya wajar pada semua keadaan. Ia hendaklah dilengkapi dengan nilai ihsan dalam situasi tertentu, dalam konteks ini iaitu kemaafan. 

Menghukum pesalah adalah sesuatu yang normal dalam perundangan syariah. Namun memberi kemaafan ada kalanya lebih digalakkan. 

Prinsip Islam ini mampu berperanan dalam situasi pasca-konflik seperti di Iraq, Afghanistan, serta di negara Asia Barat yang menyaksikan kebangkitan rakyat. Penyelesaian konflik menitikberatkan kepentingan menggabungkan pelaksanaan keadilan bersama elemen afwa dan ihsan. Firman Allah dalam surah al Imran ayat 34 menyebut, “orang-orang yang menahan kemarahannya, serta yang memaafkan kesalahan orang,”

Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Ayat ini menunjukkan bahawa keadilan semata-mata tidak semestinya wajar pada semua keadaan. Ia hendaklah dilengkapi dengan nilai ihsan dalam situasi tertentu, dalam konteks ini iaitu kemaafan. 
Menghukum pesalah adalah sesuatu yang normal dalam perundangan syariah. Namun memberi kemaafan ada kalanya lebih digalakkan. 

Prinsip Islam ini mampu berperanan dalam situasi pasca-konflik seperti di Iraq, Afghanistan, serta di negara Asia Barat yang menyaksikan kebangkitan rakyat. Penyelesaian konflik menitikberatkan kepentingan menggabungkan pelaksanaan keadilan bersama elemen afwa dan ihsan. Firman Allah dalam surah al Imran ayat 34 menyebut, “orang-orang yang menahan kemarahannya, serta yang memaafkan kesalahan orang,”

Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Menghukum pesalah adalah sesuatu yang normal dalam perundangan syariah. Namun memberi kemaafan ada kalanya lebih digalakkan. 
Prinsip Islam ini mampu berperanan dalam situasi pasca-konflik seperti di Iraq, Afghanistan, serta di negara Asia Barat yang menyaksikan kebangkitan rakyat. Penyelesaian konflik menitikberatkan kepentingan menggabungkan pelaksanaan keadilan bersama elemen afwa dan ihsan. Firman Allah dalam surah al Imran ayat 34 menyebut, “orang-orang yang menahan kemarahannya, serta yang memaafkan kesalahan orang,”

Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Prinsip Islam ini mampu berperanan dalam situasi pasca-konflik seperti di Iraq, Afghanistan, serta di negara Asia Barat yang menyaksikan kebangkitan rakyat. Penyelesaian konflik menitikberatkan kepentingan menggabungkan pelaksanaan keadilan bersama elemen afwa dan ihsan. Firman Allah dalam surah al Imran ayat 34 menyebut, “orang-orang yang menahan kemarahannya, serta yang memaafkan kesalahan orang,”
Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Al-Quran juga menyentuh mengenai kesamarataan dalam hukuman, namun turut menggandingkannya dengan elemen kemaafan. 
Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Firman Allah dalam surah Asy Syuura ayat 40 menyebut, “Dan balasan sesuatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang zalim.” 
Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Keampunan, kebaikan saling melengkapi
Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Justeru, jelaslah walaupun al-Quran prihatin terhadap aspek kewajaran hukuman, ia lebih cenderung kepada kemaafan. Malah, dalam surah yang sama turut menyebut mengenai keutamaan memaafkan kesalahan yang pernah dilakukan pihak lain terhadap diri sendiri. 
“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

“Tetapi orang yang bersabar dan memaafkan sesungguhnya (perbuatan) yang demikian itu termasuk hal-hal yang diutamakan,”. (Surah Asy Syuura ayat 43). 
Namun, jika seseorang memilih untuk bertindak balas, tindakannya haruslah setara dengan kemudaratan yang telah dikenakan ke atasnya. 
Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 

Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Allah memerintahkan Rasulullah SAW: “terimalah kemaafan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah daripada orang-orang yang jahil” (Surah al-A’raaf ayat 199). 
Keampunan, kebaikan saling melengkapi

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Keampunan, kebaikan saling melengkapi
Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Justeru, keampunan dan kebaikan saling lengkap-melengkapi. Seseorang individu disarankan berpaling daripada provokasi golongan jahil yang melakukan kesalahan ke atasnya. Rasulullah SAW sendiri memuji sikap memberi kemaafan:
“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

“Kemaafan tidak pernah gagal membawa kehormatan kepada seorang hamba Allah apabila dia melakukannya (demi mendapat keredaan-Nya),”
Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Rasulullah SAW sendiri, ketika pembukaan Makkah mengampunkan kesemua penduduk Makkah termasuk musuh Baginda yang pernah menzaliminya dan ahli keluarganya.
`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

`Afuww (Maha Pemurah) juga adalah Nama Allah Yang Agong (Asma` al-Husna):
”Atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Kuasa,” (Surah al-Nisaa’ ayat 149).
Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Memberi kemaafan juga keistimewaan para rasul. Jabir bin` Abd Allah meriwayatkan seorang wanita Yahudi Khaibar menghidangkan daging beracun kepada Nabi SAW. 
Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Baginda memakan sedikit daripadanya, manakala selebihnya dimakan oleh para sahabat, sehingga mereka jatuh sakit. Nabi SAW bertanya perempuan tersebut “Adakah kamu meletakkan racun ke dalam daging itu?” dia menjawab: “Ya”. 
Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Para sahabat yang hadir bertanya kepada Nabi : “Tidakkah sewajarnya dia dibunuh?” Nabi SAW melarang, malah memaafkan perempuan tersebut. Dua peristiwa seterusnya juga amat menarik perhatian saya. 
Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Jabir bin Abd Allah meriwayatkan ketika pulang dari peperangan, Baginda SAW berehat di bawah sebuah pokok dengan menggantungkan pedang pada dahannya. 
“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

“Dan kami semua tertidur. Kemudian Nabi SAW mengejutkan kami apabila Baginda menangkap seorang Badawi yang mengambil pedang Baginda dan mahu menyerangnya. Nabi SAW bangun menyoal siasat lelaki itu, kemudian Baginda memaafkan dan melepaskannya.
Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Diriwayatkan daripada `Abd Allah ibn Mas`ud, Nabi SAW tercedera di dalam peperangan Uhud. Sambil menyapu darah pada wajahnya, Baginda bersabda : “Wahai Tuhanku! Ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengetahui,” iaitu perkataan yang pernah diucapkan Nabi Nuh a.s.
Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...

Penelitian menyeluruh terhadap mesej ini memberikan kefahaman berbeza terhadap imej Islam yang sering digambarkan sebagai keras dan penuh dengan hukuman...


Quran menjelaskan bahawa Allah SWT bersifat Maha Pengasih serta Maha Adil. Persoalannya, bagaimanakah syarak mengimbangi antara kedua-dua objektif ini? Bagaimanakah juga masyarakat boleh bersikap belas kasihan dan memberi kemaafan apabila jenayah diperlakukan kepada mereka? 


Tiada ulasan: