Sabtu, 2 November 2013

Istiqamah lakukan amal salih selepas haji amat dituntut

Sebaik-baik keadaan seorang hamba adalah yang melakukan kebajikan berterusan dan ia kebahagiaan sebenar dalam sebuah kehidupan. Kebajikan adalah manifestasi kepada satu penghijrahan daripada perkara maksiat dan dosa. 

Kebajikan akan melipatgandakan pahala sepanjang masa seperti ditegaskan Allah SWT melalui firman-Nya yang bermaksud: “Dan Allah SWT akan menambahkan petunjuk kepada mereka yang mendapat petunjuk. Amal salih yang kekal itu lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu dan lebih baik kesudahannya.” (Surah Maryam, ayat 76)

 Jemaah haji pulang dengan membawa seribu pengharapan supaya amalan mereka diterima Allah SWT. Amat wajar bagi jemaah haji yang selesai menunaikan rukun Islam kelima ini menterjemahkan segala perilaku ibadat haji selepas mereka pulang. 

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Oleh itu, hendaklah engkau (wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh (beristiqamah) di atas jalan yang betul seperti yang diperintahkan kepadamu, dan hendaklah orang yang kembali kepada kebenaran mengikutimu berbuat demikian dan janganlah kamu melampaui batas Allah SWT. Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Surah Hud, ayat 112)

Berterusan laksana amal

Petanda besar buat mereka yang diterima hajinya ialah menghabiskan baki umur menjurus kepada kebajikan demi kebajikan dan seterusnya mendapat ganjaran syurga. Bagi yang mengulangi haji buat kali kedua, maka ia dikira sunat dan akan ditulis dengan kebajikan yang banyak.

Seharusnya jemaah akan terus memelihara amal salih sehingga akhir hayat demi mencari keredaan Allah SWT. Dosa mereka terhapus sebaik selesai ibadat haji seperti disebut Baginda SAW: “Agama Islam (bagi saudara baru) akan menghapuskan dosa lalu dan haji juga akan memadamkan kesalahan yang lampau.”

Sesungguhnya, beristiqamah meneruskan amal salih selepas haji sesuatu yang sukar bagi mereka yang tidak mendapat pengajaran sebenar daripada ibadat haji itu. Kenyataan ini dapat dilihat dengan komitmen yang diberikan jemaah haji terdahulu selepas mereka pulang. 
Ada yang dapat bertahan seminggu atau sebulan saja. Situasi ini amat menyedihkan kerana tarikh luput istiqamah mereka begitu singkat. Persoalan ini pernah dijelaskan Baginda SAW ketika sahabat bernama Sufyan Abdullah bertanyakan mengenai Islam yang tulen di sisi Allah SWT.

Jawab Baginda SAW: “Katakanlah bahawa kamu beriman dan beristiqamah dalam amalan soleh.” (Riwayat Muslim)

Istiqamah kepada-Nya

Saidina Umar ibn al-Khattab mendefinisikan maksud istiqamah ialah mereka yang beristiqamah dalam ketaatan kepada-Nya. Maksudnya, mereka seimbang dari segi ketaatan kepada Allah SWT dengan keyakinan, ucapan mahupun perbuatan.

Istiqamah di sini ialah memelihara kalimah tauhid dengan meninggalkan perkara mungkar dan meneruskan amal soleh seterusnya meneruskan kesinambungan kebencian kita kepada syaitan ketika melontar di tiga jamrah. 

Pintu kebaikan yang disediakan Allah SWT kepada kita hendaklah dipelihara dan ditambah walaupun sedikit kerana ia datangnya daripada Allah SWT. 

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Oleh itu, hendaklah engkau (wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh (beristiqamah) di atas jalan yang betul seperti yang diperintahkan kepadamu, dan hendaklah orang yang kembali kepada kebenaran mengikutimu berbuat demikian dan janganlah kamu melampaui batas Allah SWT. Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.” (Surah Hud, ayat 112)

Ibadat haji sebenarnya boleh membentuk peribadi Muslim yang dikehendaki oleh Allah SWT. Tanpa peribadi yang luhur selepas haji, mereka akan ketinggalan dalam soal agama, akhlak dan kepemimpinan. 

Dunia tanpa sempadan membenarkan kita menembusi setiap ceruk kehidupan manusia tanpa dapat dikawal undang-undang. Oleh itu, peribadi soleh sajalah yang boleh menghalang perbuatan mungkar, tidak bertanggungjawab atau tidak menghormati hak orang lain...

Tiada ulasan: