Rabu, 6 November 2013

JAHIL AGAMA PUNCA SEGALA KEMAKSIATAN

Amar makruf nahi mungkar adalah dasar utama negara, salah satu tiang kesinambungan umat dan tujuan Allah SWT melantik manusia sebagai khalifah di dunia. Hukum mencegah kemungkaran dan menganjurkan melakukan kebaikan adalah fardu kepada semua umat manusia. 

Jika jihad fi sabilillah adalah lapangan perjuangan menentang musuh Islam, amar makruf nahi mungkar adalah perjuangan di peringkat individu berbekalkan ilmu pengetahuan untuk membimbing mereka kembali kepada petunjuk Allah SWT. 

Kejahilan mengenai agama 



Faktor menyebabkan berleluasanya kemaksiatan dan kemungkaran dalam masyarakat Islam ialah disebabkan kebiasaan melakukannya. Ini mungkin berpunca daripada kejahilan mengenai agama di samping pengabaian kewajipan mencegah kemungkaran. 

Ada tanggapan mencegah kemungkaran adalah tugas ulama, pemimpin dan badan berkuatkuasa yang dipertanggungjawabkan. Oleh itu, maka berleluasa perkara mungkar apabila tiada usaha yang melihat untuk mencegahnya. 

Perlu diketahui, Nabi Muhammad menggesa umat Islam bersegera mencegah kemungkaran sebaik melihat ia berlaku. Jika kita tidak bertindak tegas, dikhuatiri Allah SWT tidak akan memakbulkan doa kita untuk mengatasi kemungkaran itu apabila ia merebak luas. 
Rasulullah SAW bersabda: “Kamu hendaklah menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran sebelum kamu berdoa lalu doa kamu tidak akan diperkenankan.” (Riwayat Ibn Majah dan Baihaqi) 

Mengabaikan dan meninggalkan amar makruf nahi mungkar menurut Imam al-Zahabi termasuk antara dosa besar memandangkan pentingnya tugas ini serta manfaat kebaikan yang terhasil daripadanya. 

Hidup kita ibadat kapal belayar di lautan dan apabila ada yang cuba merosakkan kapal itu sesuka hati mereka, tidakkah penumpang lain bersedia melihat saja. Pastinya yang lain perlu mencegah kerana akibatnya akan menimpa mereka juga...

Tiada ulasan: