Isnin, 30 Disember 2013

Guna saluran betul suarakan rasa tak puas hati

Abu Hunaidah atau nama sebenarnya Wail bin Hujr berkata, “Pada suatu masa, Salamah bin Yazid al-Ju’fi bertanya Nabi Muhammad: Wahai utusan Allah, bagaimanakah pendapat tuan jika kami diperintah oleh beberapa pemimpin yang selalu memaksa kami memberikan hak mereka, tetapi mereka tidak memberikan apa yang menjadi hak kami”. 

Nabi Muhammad memalingkan mukanya. Kemudian Salamah bin Yazid mengulangi pertanyaannya. Nabi Muhammad bersabda: “Saudara sekalian, dengarlah arahan pemimpin itu dan taatlah. Mereka bertanggungjawab atas apa yang diamanahkan kepada saudara.” (Riwayat Muslim) 


Tidak dinafikan ada tindakan kerajaan yang menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat, namun itu tidak bermakna rakyat boleh melakukan apa saja penentangan terhadap keputusan pemerintah itu. Rakyat tetap perlu akur terhadap ketetapan dibuat pemimpin. 



Pertimbangkan keresahan rakyat 

Namun, pada masa sama, rakyat perlu menggunakan saluran yang ada bagi menyuarakan rasa tidak puas hati. Pemimpin juga sewajarnya memberi peluang itu kepada rakyat dan mempertimbangkan keresahan mereka. 

Abdullah bin Mas’ud berkata, Rasulullah SAW bersabda: “Percayalah selepas saya sudah tiada nanti, timbul cara bagaimana pemimpin mementingkan diri sendiri dan timbul perkara yang saudara tentang. 
Sahabat Baginda bertanya: “Wahai Rasulullah jika begitu keadaannya, apakah perintah tuan kepada kami apabila bertemu dengan keadaan seperti itu?” Baginda berkata: “Saudara perlu menunaikan hak orang yang menjadi tanggungjawab saudara. Mintalah kepada Allah apa yang sepatutnya menjadi hak saudara.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Disebabkan rasa tidak puas hati, banyak kita baca di blog dan laman sosial yang melemparkan kemarahan menggunakan kata-kata kesat serta bersifat biadap. Mungkin peringatan Rasulullah SAW boleh dijadikan sandaran. 

Abu Bakrah berkata, “Saya mendengar Rasulullah bersabda: Sesiapa yang merendah-rendahkan pemimpin negara, dia direndahkan oleh Allah.” (Riwayat Tirmizi)

Tiada ulasan: