Isnin, 16 Disember 2013

Musibah, kesenangan ujian bagi Mukmin

Golongan beriman reda hadapi kesedihan dan bersyukur dilimpahi rahmat

Kehidupan setiap manusia tidak dapat lari daripada sebarang ujian mahupun dugaan. Inilah lumrah perjalanan kehidupan yang perlu dilalui dan ditempuhinya. Kehidupan ini ibarat roda yang berputar, ada kala seseorang itu mampu berada di atas dan apabila tiba masa tidak mustahil dia akan rebah dengan segala ujian di dunia. Perkara ini dinyatakan oleh Allah SWT dengan firman-Nya bermaksud: “Dan begitulah hari-hari (kegembiraan dan kesedihan) yang telah kami silih-gantikan dalam kalangan manusia.” (Surah Ali Imran: 140). 


Sesungguhnya kehidupan orang yang beriman tidak sunyi daripada dugaan Allah SWT. Malah barangkali ujian yang datang ini akan sentiasa ditempuhinya. Namun beliau tahu segala ujian ini adalah daripada Allah untuk melihat tahap keimanan di dalam jiwanya. Beliau tahu bahawa kekuatan iman itu akan bertambah melalui kesabaran dan kebergantungannya kepada Allah. Malah Allah tidak akan sama sekali membiarkan seseorang hamba-Nya itu mendabik dada dengan menzahirkan keimanan tanpa sebarang ujian. Apabila datang ujian dunia dan dia mampu menghadapinya dengan iman di dada, maka ketahuilah bahawa imannya kepada Allah SWT telah menjadi lebih kuat dan kental. Firman Allah SWT bermaksud: “Adakah manusia itu menjangka bahawa mereka akan dibiarkan untuk berkata kami beriman sedangkan mereka masih belum diuji?” (Surah al-‘Ankabut: 2). 

Rasulullah SAW telah bersabda: “Sungguh mengagumkan urusan seseorang Mukmin itu kerana segala urusan hidupnya itu dirasakan baik untuk dirinya. Perkara ini tidak akan berlaku kecuali dalam kehidupan seseorang Mukmin. Apabila dia diberikan sesuatu perkara yang menggembirakan, maka dia akan bersyukur kerana dia yakin bahawa itu adalah yang terbaik baginya dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia akan bersabar kerana itu juga adalah yang terbaik untuk hidupnya”. (Hadis direkodkan oleh Imam Muslim).

Kemewahan dunia buat manusia leka

Ada pelbagai ujian dan rintangan yang akan dilalui oleh setiap manusia. Tiada siapa boleh menjamin bahawa kehidupan mereka akan sentiasa ceria dan bahagia. Kekayaan yang disangkakan oleh manusia mampu memberikan kebahagiaan sudah tidak sama sekali mampu memenuhi kehendak hatinya. Malah acap kali kemewahan dunia yang menyebabkan manusia leka, malah hidup mereka semakin tertekan dan amat jauh daripada kebahagiaan yang diharapkan. Walaupun makanannya sedap, pakaiannya cantik, rumahnya besar dan keretanya mewah, namun selalunya bukanlah itu penyebab kebahagiaan. Malah kadangkala kemewahan ini memberi tekanan kepada mereka. Lantaran itu Allah SWT berpesan kepada hamba-Nya supaya lebih berhati-hati dengan tipu daya harta, firman-Nya bermaksud: “Wahai orang yang beriman janganlah harta benda dan juga anak pinak merosakkan kamu untuk tidak mengingati Allah dan sesiapa yang berbuat demikian maka dia termasuk dalam golongan orang yang rugi”. (Surah al-Munafikun: 9).

Antara ujian lain yang dihadapi oleh setiap manusia ialah ujian cinta kepada manusia. Setiap manusia punyai rasa cinta kepada manusia lain. Cintakan ibu bapa, anak-anak, sahabat taulan, suami isteri dan juga kekasih hati. Namun, selagi mana dinamakan cinta dunia ketahuilah bahawa setiap daripada kita akan berpisah dengannya sama ada secara rela atau terpaksa. Sesungguhnya setiap yang kita cintakan itu adalah makhluk yang bernyawa dan setiap yang bernyawa pasti akan kembali menemui Pencipta. Kadangkala sesuatu yang amat menyedihkan apabila ada dalam kalangan manusia yang menjadikan cinta sesama manusia itu lebih tinggi nilainya daripada cinta kepada Allah SWT dan juga Rasul-Nya. Malah, apabila hilangnya cinta manusia, dia akan menderita dan kadangkala menyalahkan takdir Ilahi. Ketahuilah bahawa cinta kepada manusia itu suatu hari nanti pasti akan layu dan sudah tiada lagi harum bau wangiannya. Oleh itu hargailah cinta seadanya dan teguhkan cinta kita hanya kepada Allah SWT. Dalam memperkatakan tentang nilai cinta sebenar ini Nabi SAW sering berdoa kepada Allah dengan berkata: “Ya Allah sesungguhnya aku mengharapkan cinta-Mu, cinta kepada mereka yang menyintai-Mu dan cinta kepada amalan yang mendekatkan diriku kepada cinta-Mu”. (Hadis direkodkan oleh Imam al-Tirmidhi).

Tidak mudah melatah 
Manusia yang beriman ialah manusia yang reda dengan setiap ketentuan Ilahi. Apabila beliau diduga dengan sesuatu perkara maka dicari apakah hikmah Ilahi di sebalik ujian itu. Beliau tidak mudah melatah dengan ujian kesedihan, malah tidak mula mudah mendabik dada dengan ujian kesenangan di dunia. Malah beliau tahu bahawa setiap ujian mampu mempertingkatkan keimanan dan keyakinan beliau kepada keesaan Allah SWT. Inilah sifat Mukmin yang beriman. Dalam hal ini Rasulullah SAW telah bersabda: “Sungguh mengagumkan urusan seseorang Mukmin itu kerana segala urusan hidupnya itu dirasakan baik untuk dirinya. Perkara ini tidak akan berlaku kecuali dalam kehidupan seseorang Mukmin. Apabila dia diberikan sesuatu perkara yang menggembirakan, maka dia akan bersyukur kerana dia yakin bahawa itu adalah yang terbaik baginya dan apabila dia ditimpa kesusahan maka dia akan bersabar kerana itu juga adalah yang terbaik untuk hidupnya”. (Hadis direkodkan oleh Imam Muslim).

Setiap daripada manusia perlu sedar bahawa perjalanan hidup ini tidak selama-lamanya dirintangi dengan jalan penderitaan. Malah Allah SWT telah berjanji bahawa setiap kesulitan itu pasti digantikan dengan berita kegembiraan. 

Kehidupan manusia tidak sentiasa kering, tetapi pasti ada hujan kegembiraan dan juga pelangi rahmat daripada Allah SWT. Maka sebagai hamba yang beriman, kita perlu yakin dan berbaik sangka dengan Allah. Kita perlu tahu bahawa setiap ujian itu pasti ada gantian yang lebih baik untuk kehidupan masa hadapan kita. Firman Allah SWT: “Sesungguhnya setiap kesulitan itu pasti akan kesenangan”. (Surah al-Syarh: 5). 

Dalam Islam kita dituntut untuk reda dengan setiap ujian daripada Allah SWT. Kita juga digalakkan untuk memohon doa kepada Allah agar setiap musibah yang dilalui ini akan digantikan oleh Allah SWT dengan sesuatu perkara yang lebih baik untuk kebaikan agama dan juga kehidupan kita.

Tiada ulasan: