Isnin, 16 September 2013

Perpaduan lahir tamadun bangsa hebat

Masyarakat kena pupuk semangat saling membantu erat kasih sayang

Seberkas lidi sukar dipatahkan berbanding sebatang lidi. Begitulah perpaduan dalam masyarakat akan mewujudkan kekuatan dan kehebatan, manakala masyarakat yang selalu bertelagah, berpecah akan hanya menelurkan kelemahan serta kemunduran. 

Lantaran itu, Islam amat membenci suasana perpecahan dalam masyarakat yang tentunya membawa kepada kebinasaan. Larangan Allah SWT dalam firman yang bermaksud: “Dan janganlah kamu bersengketa, kerana dengan persengketaan akan menyebabkan kamu hilang kekuatan kamu.” (Surah Al-Anfal, ayat 46) 

Sebaliknya, kita dituntut bersungguh-sungguh membina perpaduan masyarakat yang nanti akan mencipta sejarah kemajuan dan mampu membentuk tamadun bangsa yang hebat, disegani bahkan digeruni. 


Perpaduan tidak mungkin wujud jika kita masih bersikap sombong dan mementingkan diri tanpa menghiraukan keadaan masyarakat sekeliling, ibarat ‘enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing’. 

Di samping itu, perpecahan juga boleh berlaku apabila tidak bijak mengawal lidah seperti suka menabur fitnah, berbohong dan menipu. Ini berlaku kerana tidak dapat membezakan antara dosa dan pahala disebabkan ceteknya pengetahuan mengenai ajaran Islam. 

Menjaga lidah 

Seorang Muslim yang tidak menjaga lidahnya dianggap sebagai orang tidak berkualiti yang dibenci masyarakat. Ada sahabat bertanyakan Baginda Rasulullah SAW mengenai Mukmin yang bagaimana paling berkualiti di sisi Allah. 
Rasulullah SAW bersabda: “Mukmin yang berkualiti ialah mereka yang menjaga kesejahteraan orang Islam yang lain daripada kejahatan lidah dan tangannya.” (Riwayat Bukhari) 

Perbuatan suka mendedahkan keburukan dan merendah-rendahkan orang lain, menghina serta mengumpat disebabkan lidah sepenuhnya dikendalikan oleh nafsu. Tidak dinafikan hal ini menjadi kelaziman faktor berlakunya pergaduhan dan permusuhan serta perpecahan dalam masyarakat. 

Memang fitrah manusia, tidak rela kesilapan dan keburukannya diketahui umum kerana ia adalah hal yang mengaibkan serta menjatuhkan maruah. Lantaran itu, Islam melarang orang Islam mengintip dan mengumpat sesama sendiri kerana boleh mencetuskan perbalahan dan terputusnya silaturahim. 

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada sangkaan, kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain dan janganlah setengah kamu mengumpat akan setengah yang lain.” (Surah al-Hujurat, ayat 12) 

Hayati ajaran Islam 

Islam mementingkan suasana hidup bahagia, damai dan bersatu padu. Semua ini memerlukan semangat saling bantu-membantu atas dasar kasih sayang dan keikhlasan dengan menghayati sepenuhnya ajaran Islam secara istiqamah. 

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan berpegang teguhlah kamu semua kepada tali Allah (Islam) dan jangan kamu bercerai-berai.” (Surah Ali-Imran, ayat 103) 

Apabila umat Islam tidak berpegang dengan agama, enggan memperjuang risalah agama maka jalan menuju persatuan dan perpaduan akan tertutup rapat. 

Perkara ini diingatkan oleh al-Quran dalam firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan sesungguhnya inilah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), sebab jalan-jalan itu (dapat) mencerai beraikan kamu dari jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertakwa.” (Surah Al-An’am, ayat 153) 

Jika kita sudah mengetahui keburukan perpecahan, maka hendaklah dijauhi segera segala bentuk tindak-tanduk yang boleh memporak-perandakan perpaduan dan menuju ke arah hidup yang penuh kedamaian. 

Persekitaran aman dan sejahtera yang dapat dikecapi hari ini datangnya daripada perpaduan hidup masyarakat tanpa mengira agama, bangsa dan kebudayaan. 

Anugerah Allah SWT yang sangat besar ertinya ini seharusnya dijaga supaya terus kekal sampai bila-bila. Suasana aman membolehkan kita mempergiat lagi usaha dakwah di samping membangun negara hingga mencapai tahap lebih maju dan bermaruah di mata dunia...

Tiada ulasan: