Jumaat, 27 September 2013

MUSUH DALAM SELIMUT

SYIAH daripada segi bahasa bermaksud pengikut atau pendokong. Namun dalam sudut istilahnya adalah satu kumpulan lahir akibat pertikaian umat Islam ketika itu iaitu antara Ali dan Muawiyyah.
Walaupun daripada segi sejarahnya, kumpulan Syiah wujud akibat berlaku pertembungan politik antara Ali dan Muawiyyah, lama-kelamaan krisis berpanjangan itu menyebabkan lahirnya perpecahan mazhab akidah.
Namun krisis perbalahan berpanjangan antara golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Syiah berlarutan sehingga ke hari ini sehingga mengakibatkan pertumpahan darah.
Istilah musuh dalam selimut juga muncul khususnya dalam kalangan pengikut Syiah yang beramal dengan rukun utama ajaran iaitu tarqiah (berpura-pura) khususnya ketika berhadapan dengan golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Krisis pembunuhan umat Islam di Syria, Iraq, India dan beberapa negara lain adalah bukti golongan Syiah amat memusuhi golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah kerana mengikut pandangan mereka, pihak yang sekongkol bersama para sahabat Nabi Muhammad SAW wajib ditentang.
Menurut Penolong Pengarah Bahagian Perancangan dan Penyelidikan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Mohd. Aizam Masod, salah satu sikap pura-pura pengikut Syiah adalah tawaran untuk berdamai dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Beliau yang berpengalaman berdialog dengan pengikut Syiah Malaysia berkata, tawaran itu dikemukakan ketika mereka bersama-sama mengadakan perbincangan untuk mencari jalan kesepakatan bersama, namun pihaknya meletakkan beberapa syarat untuk ke arah itu.
Ujar Mohd. Aizam, antara syarat itu adalah meminta mereka menarik dan menghentikan perbuatan mengkafir dan menghina isteri Nabi Muhammad SAW dan para sahabat.
"Tetapi apabila diminta berbuat demikian, para pengikut Syiah enggan dengan memberikan 1,001 macam alasan sedangkan tawaran perpaduan telah dicadangkan oleh mereka sebelum ini.
"Mereka tidak mengaku pernah mengkafirkan Abu Bakar dan Umar. Sedangkan telah dijelaskan dalam kitab penulisan Syiah bahawa dua sahabat Rasulullah SAW itu wajib ditentang kerana mereka tidak melantik Ali sebagai khalifah selepas kewafatan Rasulullah SAW.
"Apabila diminta mengulas berkenaan kenyataan itu, mereka berdolak-dalik dengan mengatakan bahawa dua sahabat itu hanya kafir juz'e (separuh), bukan sepenuhnya," jelas Mohd. Aizam.
Beliau berkata demikian dalam Bicara Ad-din bertajuk Bahaya Ajaran Syiah anjuran Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) di Masjid Rahah, Kampung Kerinchi di ibu negara, baru-baru ini.
Mohd. Aizam yang kini ditugaskan berhadapan untuk menangani bahayanya Syiah di seluruh negara berkata, oleh sebab itu ulama tersohor, Dr. Yusof al-Qardhawi meletakkan beberapa syarat jika mereka ingin bersatu dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Antaranya, meminta mereka berhenti mengutuk para sahabat Nabi Muhammad SAW dan menamatkan usaha menyebarkan fahaman Syiah di negara majoriti Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Hina isteri nabi
Revolusi Iran pada 1979 sedikit sebanyak telah menambat hati umat Islam ekoran kejayaan kumpulan Syiah menjatuhkan kerajaan Shah Iran yang dikatakan cuba mendapatkan bantuan dari Amerika Syarikat.
Tetapi apakan daya, bantuan itu gagal dan akhirnya pemerintahan monarki, Shah Mohammad Reza Pahlavi tersungkur melalui revolusi rakyat yang didalangi pemimpin utama Syiah, Ayatollah Khomeini.
Menurut Mohd. Aizam, kejayaan itu telah menyebabkan ramai umat Islam termasuk beliau sendiri mengagumi Khomeini lalu berjaya menarik orang ramai daripada pelbagai lapisan untuk mendalami Syiah.
Tetapi jika diteliti kembali rentetan kejayaan, Mohd. Aizam berkata, ia ditunjangi oleh Syiah yang secara umumnya memusuhi Ahli Sunnah Wal Jamaah selain menisbahkan agama kepada Ahli Bait (keluarga Rasulullah SAW).
Tambah Mohd. Aizam, agama sepatutnya berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah. Malah kedua-dua panduan utama umat Islam itu mengiktiraf para sahabat dan tidak seperti sikap Syiah yang memusuhi mereka.
Sikap berdusta, menghalalkan pembunuhan ke atas golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan bertelagah sesama Islam merupakan salah satu sebab Syiah wajib ditolak.
"Walaupun Khomeini dilihat cuba menghilangkan tanggapan bahawa Syiah menolak agama dengan mengaplikasikan ajaran kumpulan dalam hukum fikah seperti pelaksanaan solat Jumaat di Iran, tetapi soal itu tidak berjaya mengubah persepsi buruk terhadap mereka.
"Pelaksanaan hukum fikah yang bercelaru seperti nikah mutaah (kontrak), solat lima waktu dipendekkan kepada tiga dan lain-lain lagi adalah caturan agama berlandasan akal dan bukannya wahyu," ujar Mohd. Aizam.
Selain itu, Mohd. Aizam berkata, kenyataan kumpulan Syiah yang mendakwa jumlah pengikut mereka di negara ini mencecah hampir 300,000 adalah satu pembohongan dengan bertujuan menarik orang ramai menyertai ajaran itu.
Mohd. Aizam berkata mengikut data yang dikeluarkan oleh pihaknya hanya ada 1,500 pengikut Syiah dan penipuan itu bagi mengelirukan orang ramai dengan menyatakan adalah mustahil kumpulan itu sesat jika mempunyai penambahan pengikut setiap tahun.
Dalam pada itu, beliau memperjelaskan bahawa Syiah bukannya satu mazhab seperti mana Syafie, Hanafi, Hambali dan Maliki, tetapi kumpulan itu merupakan firqah (perpecahan) hasil pertelagahan umat Islam...


Tiada ulasan: