Selasa, 25 Februari 2014

CABARAN MENGHADAPI FITNAH DUNIA

Apabila datangnya fitnah kepada manusia pada akhir zaman, mereka terdedah ujian yang sangat mencabar sehingga ramai terpengaruh dengan kesesatan disebabkan kekeliruan untuk mencari kebenaran dalam agama.

Ketika itulah mereka memerlukan panduan yang akan menyuluh jalan mereka, panduan yang akan menyelamatkan mereka terpesong daripada landasan agama.       


Kembali kepada Allah SWT adalah suatu jalan terbaik untuk menghindarkan fitnah. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Bukankah Allah SWT sudah cukup untuk membantu hamba-Nya?” (Surah az-Zumar, ayat 36)


Ibnu Qayyim dalam mentafsirkan ayat ini berkata, kecukupan di sini adalah dari sudut ubudiyyah di mana bertambahnya sifat ubudiyyah seseorang akan bertambahlah taqarrub dan kecukupannya kepada Allah SWT.

Antara fitnah terkuat mempengaruhi manusia ialah dunia dan wanita. Daripada Abu Said Al-Khudri, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya dunia itu manis dan lazat, dan sesungguhnya Allah membentangkannya padamu, kemudian melihat bagaimana kamu menggunakannya. Maka hati-hatilah terhadap dunia dan wanita, kerana fitnah pertama yang menimpa Bani Israil disebabkan wanita.” (Riwayat Muslim)


Waspada keseronokan dunia, wanita
Nabi SAW mengingatkan, terdapat dua perkara yang perlu kepada perhatian dan kewaspadaan iaitu keseronokan dunia dan fitnah terhadap wanita. Allah SWT menjadikan kehidupan ini dan semua yang ada padanya sebagai ujian untuk menilai siapakah manusia paling baik amalannya.

Fitnah berpunca dari hati yang kotor serta pengaruh syaitan mengganggu hati-hati manusia. Daripada Hudzaifah, katanya: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Fitnah-fitnah akan mendatangi hati bagaikan anyaman tikar yang tersusun seutas demi seutas. Maka hati mana saja yang menyerapnya akan ditorehkan padanya satu titik hitam. Dan hati mana saja yang mengingkarinya akan ditorehkan padanya satu titik putih hingga menjadilah keadaan dua jenis hati tadi, hati yang sangat putih bagaikan batu putih yang sangat licin, tidak akan ada satu fitnah pun yang akan memudaratkannya selama langit dan bumi masih ada. Sedangkan hati yang lain adalah hati yang hitam dan kotor, bagaikan gelas yang terbalik. Hati yang tidak mengetahui perkara yang makruf dan tidak pula mengingkari perkara yang mungkar, kecuali yang sesuai dengan hawa nafsunya.” (Riwayat Muslim)

Baginda SAW menjelaskan, melakukan ibadah dapat menghindarkan kita daripada fitnah dan jika berlaku fitnah, tingkatkanlah ibadah.

Hakikatnya, usaha untuk keluar daripada fitnah amat sukar umpama membawa kambing peliharaan di lereng bukit. Beruntunglah mereka yang tenang ketika manusia lain keliru dengan agama sendiri. Ibadah khususnya solat, dapat menerangi jalan, menguatkan jiwa dan menerangi hati.

Rasulullah SAW apabila menerima sesuatu kejutan, Baginda akan segera bersolat. Suatu hari, Baginda bingkas bangun dari tidur seraya bertasbih dan bersabda: “Maha suci Allah, apakah Allah telah keluarkan perbendaharaannya? Sesungguhnya fitnah sudah hampir datang sehingga mereka yang berpakaian di dunia akan bertelanjang di akhirat.” (Riwayat Bukhari)

Baginda SAW menggalakkan umatnya memperbanyakkan ibadah demi mengelak fitnah sebelum tiba masanya dan keselamatan apabila ia berlaku.


Bahaya kepada akidah

Ada orang Islam sendiri yang melakukan fitnah dengan tindakannya terhadap agama semata-mata mengecapi habuan dan janji dunia yang bersifat sementara. Sedangkan, fitnah dilakukan mencabar agama dan menjadi bahaya kepada pegangan akidah serta kepercayaan kepada Allah SWT.

Justeru, persoalan agama juga telah dikategorikan sebagai perkara yang membawa kepada fitnah. Isu berkaitan fahaman, fatwa, hukuman, sikap dan segala perkara berkaitan agama akan menghasilkan pertembungan dalam kalangan pemikiran orang awam lantaran golongan ilmuwan yang cenderung kepada dunia.

Puasa dan sedekah juga adalah salah satu jalan bagi menghindarkan fitnah. Saidina Umar berkata: “Siapa yang ada menghafal sebuah hadis daripada Nabi SAW berkenaan fitnah? Jawab Huzaifah: Aku mendengar Baginda bersabda: “Fitnah seorang dalam keluarga, dalam hartanya dan tetangga dapat ditutup (dihapuskan) oleh solat, puasa dan sedekah.” (Riwayat Bukhari)

Kita juga hendaklah banyak berdoa kepada Allah SWT supaya dijauhi daripada fitnah kerana doa adalah senjata yang ampuh. Allah SWT telah menunjukkan jalan untuk menyelamatkan kita melalui firman-Nya yang bermaksud: “Mengapa mereka tidak memohon doa kepada Allah SWT dengan merendahkan diri ketika ditimpa ujian getir.” (Surah al-Ana’m, ayat 42)

Lihatlah betapa pentingnya kefahaman terhadap ujian yang diturunkan Allah SWT pada akhir zaman. Pengetahuan adalah sumber kekuatan dan gelombang fitnah mesti dikaji dengan meletakkan al-Quran serta sunah di tempat sewajarnya.

Tiada ulasan: